söndag 3 februari 2013

A meat free month



Precis som för ett år sedan kör jag en köttfri månad i februari. Mest för att komma igång med att laga andra (lite grönare) rätter än de jag brukar laga. Igår blev det sötpotatissoppa med ingefära, idag en paj med ruccola, soltorkade tomater och fetaost och i veckan planerar jag att testa det här receptet. Mer linser, ärter och bönor ska det bli. Tipsa gärna om du har några fina recept på lut!

Efter att jag instagrammat (hm, kan man säga så?) dagens paj fick jag jag frågor om receptet på pajen. Det kommer här:

Pajdeg:
3 dl mjöl (råg- och vetemjöl)
125 gram smör
3 msk vatten
lite salt

Fyllning:
150-200 gram ruccola
1/2 gul lök
4-5 soltorkade tomater
1 paket fetaost (150 gram)
riven ost (efter smak)
3-4 ägg
3 dl mjölk
salt och peppar

Blanda ihop mjöl, salt och smör delat i små kuber (enklast i matberedare) och tillsätt vatten mot slutet. Tryck ut degen i en pajform och låt den vila ca 15 min i kylen. Förgrädda pajskalet i ca 10 min i 225 grader. Hacka löken och fräs i lite olja, tillsätt ruccolan och stek tills den sjunkit ihop. Dela de soltorkade tomaterna och fetaosten i mindre bitar. Vispa ihop ägg, mjölk och riven ost. Smaka av med salt och peppar. Fyll det förgräddade pajskalet och grädda i ca 30-40 min tills pajen blivit gyllenbrun.


Tack för all respons på min gröna moodboard. Extra kul när nya besökare lämnar en kommentar. I veckan ska jag försöka besöka er!

Bidrag till Fabrikens söndagsbild

***

I'm having a meat free month in February. Mostly because I need to challenge myself to cook more vegetarian and healthy food. Yesterday I cooked a sweet-potatoe soup with ginger and today this quiche with rocket salad, sundried tomatoes and feta cheese. If you have any favourite vegetarian recipes feel free to share them. Thank you for all your kind comments on my last post. I hope to be able to visit all your lovely blogs during the up-coming week!

10 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg 3 februari 2013 kl. 22:50  

Klokt av dig! Jag försöker köra köttfritt någon dag i veckan. I måndags provade jag göra bönbiffar för första gången. Det var svamp, lök och fetaost i och kryddat med bl a spiskummin, koriander och persilja. Riktigt gott! Tipsa gärna om vad du äter! Lycka till!

PS. När jag såg rubriken hann jag undra varför du inte vill ha några möten den här månaden :-)

Lotta 4 februari 2013 kl. 08:00  

Lycka till, jag måste bara tipsa om "vitkålspasta" med basilika/mandelröra som de gjorde i morgonprogrammet idag, det verkade super gott!
Kram Lotta

Annelie 4 februari 2013 kl. 13:36  

Ser väldigt gott ut! Jag ska också laga sötpotatissoppa idag. Smaskens - speciellt eftersom det snöar här nu. Då är det extra gott med soppa!

Petra / Popetotrora 4 februari 2013 kl. 17:36  

Men hur gott ser inte det där ut, på en skala!?!
Måste testa. Snart!

Anna/Rackarungar 4 februari 2013 kl. 22:12  

Brukar ha meat-free-mondays, men kanske skulle man utöka.

Jag älskar min röda lins-soppa, har du gjort den?

Katy Noelle 5 februari 2013 kl. 01:51  

oh, MAN! That looks so wonderfully delicious! I've been having lots of healthy adventures in cooking, too!

xo

Fullblodsekologen 5 februari 2013 kl. 11:46  

Om du inte varit inne på bloggen Veganvrak än så gå in här:

http://veganvrakrecept.blogspot.com/


Där finns massor med goda recept!
Ha det bra/Annelie

Camilla Alvén 6 februari 2013 kl. 10:04  

Vad bra!
Själv har jag kört köttfritt i flera år, äter mycket fisk och grönt. Ett tips är laxburgare med avakadoröra - så gott! Eller kikärtsbiffar/falafel med grönsaker, vitlökssås och bulgur.
Ha det bra
Kram

Anonym 10 februari 2013 kl. 19:03  

Jag som är tokig i rucola just nu, vilken bra idé.

LissenTo 11 februari 2013 kl. 05:57  

Ser gott ut,blir lite sugen att pröva.

Ha en bra start på veckan
// Kram Lissen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP