söndag 11 november 2012

Roma




Orkar ni lite mer Rom? Eftersom några efterlyste fler Romtips kommer här bilder och några tips/tankar om staden.  Jag har förvisso varit i Italien flera gånger tidigare men aldrig förr besökt Rom (mina vägar har då aldrig burit till Rom...). Man gör inte Rom på 4 dagar, även om man hinner med en hel del, och att komma med tips till andra är inte lätt. Här är mina intryck från Rom:




Vi varvade typiska turistattraktioner med mer avkopplande flanerande. Rom är verkligen en stad att flanera i. Den enda anledningen till att inte promenera är ösregn (vilket vi råkade ut för och tack vare det fick vi även åkt en av de minibussar som kryssar fram i staden), annars är Rom ovanligt enkelt att ta sig fram i till fots och staden är mindre till ytan än många andra städer. Bra skor är tips nummer 1 alltså (tack till alla er som tipsade om detta och om att ha med en riktigt bra karta - den kom till användning!).




Apropå turistattraktioner - Forum Romanum och Colosseum var för mig två måsten. Min rekommendation är att börja med den förra. Då kan du nämligen smita förbi köerna in på den senare - mycket praktiskt! Vatikanstaten med Peterskyrkan, Vatikanmuséet och Sixtinska kapellet var annat vi så klart ville se. Kyrkan var praktfull, liksom utsikten uppifrån kupolen. Det var kul att se Sixtinska kapellet men upplevelsen förtogs lite av att man vallas runt museet som en flock får och av alla vakter som stod och skrek "NOOOO PHOOOTOOOS" där inne (med all rätt säkert). Vid något senare Rombesök ska jag kika närmare på själva museet!





Vi bodde i Trastevere, på andra sidan Tibern. Ett mysigt område fyllt med trevliga restauranger, caféer och små affärer. Turister och italienare om vartannat. Vi åt de flesta måltider där utom någon enstaka lunch och var aldrig missnöjda. Särskilt minnesvärd (ett mindre bråk uppstod bland personalen och vi råkade ut för ett strömavbrott) blev middagen vi åt på Alle fratte di trastevere. Billigt och gott!




Är du Trastevere en söndag får du inte missa att besöka marknaden Porta Portese. Utgå från Piazza Ippolito Nievo, kika bland antikviteterna och andra udda saker. Längs huvudstråket Via Portuense (ett par kilometer långt) finns det mest likadana billiga kläder och husgeråd.




En annan del av staden som jag fastnade lite särskilt för var området bakom Piazza Campo de' Fiori (området heter Campo de' Fiori). Här finns mysiga gränder, trevliga torg och affärer. Det var rena turen att vi kom dit en söndag eftermiddag när det mesta var stängt...annars hade jag nog inte kommit därifrån. ;-) Av en slump sprang vi dock på en ekologisk matmarknad  (typ Bondens marknad) - den gillade jag!




Sist men inte minst - gelato. Ät för allt i världen glass när du är i Rom, även om det är regnigt och kallt. Glassen på Giolitti (i närheten av Pantheon och Piazza Colonna) var riktigt god!

***

More photos from Rome. We stayed in Trastevere during our Rome trip and it was perfect. Lovely neighbourhood with great restaurants and shopping. On Sunday mornings you can visit the flea market Porta Portese. It's huge - you don't need to see the clothes on Via Portuense. Instead you should start at  Piazza Ippolito Nievo where you find antiques and vintage things. :) Another part of Rome that I really loved was Campo di' Fiore (behind the Piazza), narrow cobble streets, beautiful squares and lots of nice shops.

6 kommentarer:

Georgianna 12 november 2012 kl. 07:46  

These are wonderful, Karin! Such a treat. Thank you!

Happy week to you! xoxo

Anna-Maria 12 november 2012 kl. 11:53  

Åh då missade vi nåt! Vi bodde i Trastevere sönd.- tisd men visste inte om marknaden! Och tyvärr blev jag sjuk så hotellsängen var det mesta jag såg medans resten av gänget såg Vatikanen! Var bodde du?

Petra / Popetotrora 12 november 2012 kl. 12:19  

Såklart att vi orkar mer Rom! Det går aldrig att tröttna på denna fantastiska stad! :)

Moa 12 november 2012 kl. 14:52  

Ååh, så mycket vackert! Jättekul att höra om dina upplevelser, någon gång kommer det att bära av till Rom och då är det perfekt att ha fått lite tips :)

Fortsätt gärna att fotobomba oss med Rom-bilder, det kan man aldrig tröttna på! :)

Ha en fin vecka!
Kram Moa

Marina 12 november 2012 kl. 19:57  

Tack så mycket! Vi har också tänkt se de där typiska sevärdheterna men sen vet man ju aldrig hur det blir när man väl är där.

Kram

Anna/Rackarungar 13 november 2012 kl. 20:00  

Tröttnat?!? Nähädu!

Känner mig väldigt nöjd då jag checkat av nästan allt på din lista. Tror bara jag fallerade på en enda punkt. Sköna skor! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP