fredag 10 augusti 2012

Gotland on film (part 1)



Precis innan jag åkte till Gotland köpte jag en ny analog kamera, en Nikon FM. Och den fick naturligtvis följa med på äventyr direkt. Igår hämtade jag ut de två första rullarna från framkallning. Kameran är helt manuell och saknar autofokus. Och det var med spänning jag väntade på bilderna. Bilderna är kornigare och färgerna är annorlunda än motsvarande bilder jag fotat med min digitala kamera. Ibland har jag missat fokus men det fanns en del som var okej. Men jag gillar dem. Vilken frihet att inte behöva ägna sig åt någon redigering i efterhand (Missförstå mig rätt - bildredigering kan vara kul men tar sådan tid. Bilderna i det är inlägget har förminskats i PS, that's it!) och att inte ha 1000-tals bilder att gå igenom. Så här långt verkar dessutom min analoga klara överexponering bättre än min digitala kamera - stort plus i kanten för det.

På Gotland bodde vi de första två nätterna på västkusten, i Stenkyrka, ett par kilometer från havet. Kvällarna spenderades på stranden för att se solen gå ner i havet. I Lickershamn och Ihreviken fanns både fiskebod och mysiga strandrestauranger, så hungriga behövde vi inte vara. På dagen åkte vi runt den norra delen av ön och passade på att bada i den Blå Lagunen. Det var helt fantastiskt att få bada i så rent vatten! Efter två nätter på västkusten gick resan vidare mot Fårö. Nästa gång blir det bilder därifrån och från Visby (genom min analoga kameralins).

Ikväll väntar kräftskivan med stort K på Marstrand. Återstår att se om analoga kameran ska få ge sig ut på äventyr. Trevlig helg allesammans!


Just before I travelled to Gotland, I bought a new analogue camera. A Nikon FM. And of course I took it with me on my adventures. Yesterday, I picked up the first two rolls of film from developing The camera is completely manual without autofocus and it was with excitement I was waiting for the pictures. The images are more grainy and the colours are different (compared with the ones I took with my digital camera). Sometimes I missed the focus. But I do really like them. And what I love is the fact that I don't need to do any editing afterwards. Don't get me wrong - image editing can be fun but takes so much time (Images in the post has been reduced in PS, that's it!).  Another great thing is that I don't have 1000's of pictures to go through. So far my new Nikon seems to handle overexposure better than my digital camera, which is really a great thing.

On Gotland, we stayed the first two nights on the west coast just a few kilo meters from the sea. We spent the evenings on the beach and watched the sun go down into the sea. On the day we drove around the northern parts of the island and took the opportunity to swim in the Blue Lagoon. It was amazing to swim in the that super-clear water! After two nights on the west coast he went on to visit Fårö. Next time I'll share pictures from there and from Visby.

Tonight I'm going out of  town again to a
crayfish party. Yes, we do have special parties in Sweden just to eat crayfish. I love it! I haven't decided yet but I might bring my new camera with me. Happy weekend everyone!

 

14 kommentarer:

Trädgården på Höjden... 10 augusti 2012 kl. 11:45  

Det var verkligen längesedan jag tog bilder med min analoga kamera. Du öppnade upp en liten längtan där. Tänk så van man blivit av att få se direkt resultat som sedan kan bearbetas vidare i redigeringsprogram. Spänningen av att hämta ut framkallade kort. Att inte veta hur det blivit förrän där och då. Det har absolut ett stort värde.
Kram Åsa

Annelie 10 augusti 2012 kl. 12:36  

Fint! Hur får du in dem i datorn - med vanlig scanner? Hoppas vi får se bilder från Marstrand också! Kram

Moa 10 augusti 2012 kl. 12:59  

Så spännande.. och korten blev ju jättefina, och det är ju spännande med väntan för att se hur de blev! Den spänningen minns jag.. hehe.. oftast inte med så fint resultat som dina bilder! Gotland är en härlig ö och den känns så annorlunda mot övriga delar av sverige.. men så är den ju en gammal ö med mycket influenser från övriga världen. Kram och ha en fin helg../Moa

Karin A 10 augusti 2012 kl. 13:10  

Tack Annelie! Kameran ska med idag fast det regnar. Framkallar i butik men får inga papperskopior utan på cd-skiva.

Marina 10 augusti 2012 kl. 13:59  

Fina Gotlandsbilder och spännande att du är nöjd med din analoga kamera.

Kram

Katy Noelle 10 augusti 2012 kl. 18:43  

Oh, Karin! What beautiful and evocative images - so creative!!! =] I'm so pleased for you AND you got to go on a lovely vacation to boot! heehee! Life's good! =]

xxo

Madeleine 10 augusti 2012 kl. 22:14  

Jättefina bilder, Karin! Den med fönstret tycker jag extra mycket om.
Spännande att ta ledigt från det digitala en stund.

Aina 11 augusti 2012 kl. 10:54  

det er lenge siden jeg tok analoge bilder, savner det ikke helle. Koselige bilder og detaljer fra ferien din,
nyt resten av sommeren, klem

Trädgården på Höjden... 11 augusti 2012 kl. 23:04  

Hej igen! Vill göra lite reklam för min högst spontant påkomna fotoutmaning med vardagsmönster. Samla saker som visar din vardag/stämning/känslor/funderingar idag, igår eller den senaste tiden. Lägg ihop till ett mönster och ta en bild. Eller flera. Läs mer på min blogg.
Kul om du vill vara med.
Kram Åsa

kristina 11 augusti 2012 kl. 23:17  

vilka vackra bilder! jag förstår precis vad du menar med att "slippa" efterbehandla :-)

Lilla huset på prärien 12 augusti 2012 kl. 22:18  

åh vad roligt! det känns... det VAR år och dar sedan jag fotade analogt. men kul är det såklart. och bra träning. jag håller ju på att försöka bli lite bättre på fotografering. vi får se vad det landar i...

kram jenny

ally 14 augusti 2012 kl. 13:44  

Love, love the sparkly water shots
Looks like a beautiful holiday

anna k. 15 augusti 2012 kl. 17:10  

Härliga bilder!

Emschen 15 augusti 2012 kl. 19:56  

Fantastiska bilder!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP