torsdag 7 juni 2012

Firenze e Venezia


Ni som följt mig ett tag vet hur mycket jag gillar att gå på loppis. Den senaste tiden har jag dock knappt varit iväg på en endaste loppis. Mycket spontant bestämde jag mig för att kika in på en loppis i närheten av mitt jobb i förra veckan. Jag har tidigare aldrig hittat något just där och förhoppningarna var inte stora att jag skulle göra det den här gången heller. Men det gjorde jag! Med hem följde två gamla kartor över Florens och Venedig. Två av mina favoritstäder och drömresemål. Kartorna fick mig att tänka tillbaka på mina egna resor till de båda städerna. Venedig var sista anhalten på den tåg- och båtluff jag och fina vännen M gjorde i juni för åtta år sedan. Förutom Venedig besökte vi bland annat Budapest, Ljubljana, Split och Dubrovnik (som jag har önskat i efterhand att jag hade varit mer intresserad av fotografering på den tiden!). Venedig gjorde intryck på mig även om jag inte riktigt kan tänka tillbaka på staden utan att minnas hela vår resa och det vi upplevde då. Jag har återvänt många gånger därefter. Men bara i böckernas värld. Har du inte läst Donna Leons fina deckare om kommissarie Brunetti kan jag varmt rekommendera dem.

Florens med sin historia, det fantastiska läget med floden Arno som delar staden i två delar och det omgivande böljande toskanska landskapet är speciellt. Det är drygt två år sedan jag var där men jag minns mycket tydligt känslan av att nästan förflytta sig bakåt i tiden när vi gick fram på, de i många fall rätt slitna, gatorna där husen är lika charmiga som märkta av tidens tand. På något vis har det historiska aldrig varit så tydligt för mig som det var där och då.

 
Bild 2-8 från Florens, 9-10 från Greve in Chiani och 11 från San Gimignano.

När jag går igenom bilder från tidigare resor blir jag alltid lika sugen på att ge mig ut och resa igen. I sommar blir jag kvar i Sverige (en tur till Skåne och en till Gotland är planerad) men i höst när det börjar bli kallare här drömmer jag om att återvända till Italien. Gärna till Venedig eller Rom, där jag aldrig tidigare har varit. Vad drömmer du om och vilka resemål lockar dig mest?

***

Those of you who followed me for a while know how much I like flea markets/thrift shops. I have barely visit any the last couple of months. Last week I decided to check out one near my job. I have previously never found anything there and my hopes were not high that I would do it this time either. But I did!  Two old maps of Florence and Venice. Two of my favourite cities and dream destinations. The maps made ​​me think back on my own trips to both cities. Venice was the last stop when me and my dear friend M were travelling around in Europe with train in June, eight years ago. In addition to Venice, we visited Budapest, Ljubljana, Split, Dubrovnik and some other amazing places. I can not really think back on Venice without remembering the whole of  journey and what we experienced then. I have returned many times thereafter. But only in the world of books. If you haven't read the books about Inspector Brunetti written by Donna Leon, I can definitely recommend you to to do it.

Florence with its history, the Arno River, which divides the city into two parts and the surrounding Tuscan landscape is a very special city. I was there two years ago but I clearly remember the feeling of almost travelling back in time when we walking on the streets where the houses are just as charming as marked by time. Somehow the history has never been clearer to me than it was then and there.



When I go through old photographs I always get eager to travel again. This summer I'm staying in Sweden (I'm planning on visiting Skåne and Gotland), but when the autumn is here again and it starts getting colder here, I hope to return to Italy. Both Venice or Rome, where I have never been, would be nice. What do you dream about and which places do you want to visit the most?

9 kommentarer:

beautifully, suddenly 8 juni 2012 kl. 02:05  

Sigh! So beautiful. I just love Florence and it kind of pains me that we probably won't visit when we go to Europe later this year (we have both been to Florence before) as there are so many other places we want to see! I am really excited about visiting Brugge, though :)

Kristina - ingen vanlig dag 8 juni 2012 kl. 03:06  

Vilka underbara, fantastiska bilder! Och resesugen jag blev nu, vilket helt klart får vänta ett tag...

Gotland har vi dock pratat om. Men det får bli båt spontant i augusti i så fall om man lyckas få till något.

Kramar.

PhotoPuddle 8 juni 2012 kl. 09:20  

This photos are beautiful.

Fröken Fräken 8 juni 2012 kl. 13:27  

Jamen jisses vilka "farliga" bilder för en som drömmer om att flytta till Italien en vacker dag, typ när som helst.. kanske mer realistiskt att leta vackra kartor?!

Anna/Rackarungar 9 juni 2012 kl. 15:03  

Gudars vilka vackra bilder! Jag har varit i Florens två gånger, Rom en och Venedig två. Vi gjorde en bilresa till Ljubljana, Dubrovnik, Krk mm och tog en båt över till Venedig - så den gången var det en blixtvisit. Men mest av allt gillade jag Florens.

Annars längtar jag konstant till New York och till Corsika (där jag bott i två år). Har du varit där? Där får man Frankrike och Italien i ett och väldigt mycket vacker natur och kultur.

Lilla huset på prärien 9 juni 2012 kl. 19:26  

loppis är fantastiskt roligt - man ver aldrig när och om man ska hitta någonting. helt plötsligt bara finns det där framför en!

jag fullkomligt älskar italien. det är ett fantastiskt land. nu var det många år sedan jag var där så jag vill dig igen. och sen åker jag gärna till istanbul igen - grymt ställe att fotografera på! och så vill jag till frankrike. och mallorca! det är så vackert där!

kram J

Anonym 10 juni 2012 kl. 22:19  

Mmm, ljuvliga bilder som ger mig reslust! Är konstant sugen på Paris/Frankrike, London och Barcelona... Och så vill jag itill Österlen på våren, har bara varit där på hösten men måste ju se äppelträden blomma!

Kramar Birgit

PS Har du funderat på att ta bort ordverifieringen? Den blir svårare o svårare tycker jag, ofta låter jag bli att kommentera pga den... Särskilt från mobilen är det hopplöst!

Carla Coulson 11 juni 2012 kl. 08:57  

I miss Florence everyday!!f beautiful post and love your pics of this city
Great flea market find.
Carla

Katy Noelle 15 juni 2012 kl. 14:19  

My sister has visited Italy twice. Once she was in Tuscany and stayed in the very hotel that "A Room With a View" was filmed in. (Obviously, in Florence) She said how beautiful it was and your pictures confirm it.

This is fun to hear about your passion for travel and it's fascinating to hear that you had such a sense of history brought to a deeper understanding. When we, from the States, go to Europe - the way that you all live with such a depth of history as an 'every day' thing is amazing to us. Especially, because I was from California, at that time and there's hardly any buildings older than one hundred years.

Well, I could ramble on and on... it's a very interesting post! =]

Love,

Katy xo

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP