tisdag 8 november 2011

A little bit about picture editing...

20111108_blogg3


För ett tag sedan (flera månader sedan om jag ska vara ärlig, time flies...) ställde jag frågan vad ni vill läsa om här på min blogg. Flera av er nämnde då att ni önskade se före- och efterbilder och få tips på bildredigering. Här kommer ett första sådant inlägg!

På senare tid har jag kommit att gilla en mer "naturlig" redigeringsstil än tidigare. Givetvis förbättrar jag ljus, färger och kontrast när det behövs (fotar man i raw-format är detta nästan alltid en nödvändighet!). Ibland experimenterar jag med olika kurvor och färgfilter. När tillfälle ges är det dock roligt att "göra mer" av bilderna och då är texturer fantastiska. Tänk vad det kan förändra en bild. Någon som är fenomenal på att använda texturer är Kim Klassen. Men inte nog med det - hon tillverkar dessutom egna texturer och delar generöst med sig av tips på hur man använder dem. Kika in på hennes blogg om du inte redan har gjort det och missa inte Texture Tuesday som bjuder på mängder av fina bilder med texturer. I det här inlägget kan du läsa om texturen jag har använt mig av när jag redigerade bilderna i det här inlägget och dessutom ladda ner den - helt gratis!


20111108_blogg2


I söndags på min promenad fotade jag bilden ovan. Det var en ganska grå och trist dag. Bilden var dramatisk som den var men håller ni inte med om att intrycket blev annorlunda med textur (den undre bilden är helt oredigerad)? Här valde jag att "ta i" och använda texturen i flera olika lager och blandningslägen (först Multiply och därefter Overlay). Vill man ha en mer subtil effekt kan man t.ex. sänka opaciteten och välja blandningsläget Soft light, såsom jag har gjort på bilden med de röda bladen överst i det här inlägget.

Fler frågor om texturer, bildredigering eller något helt annat!? Skriv i så fall en kommentar så svarar jag efter hand. Ha en bra vecka!

20111108_blogg1

A while ago (several months ago to be honest, time flies ...) I asked you about what you wish to read  about on my blog. Several of you mentioned that you wanted to see before and after photos and get tips on how to edit pictures. Lately, I have come to like a more "natural" editing style than before. Of course I improve the lighting, colors and contrast if needed (when you're shooting in RAW format, as I do, it's almost always a necessity!). Sometimes I experiment with different curves and color filters. 

But when I have time it's fun to just experiment in Photoshop and for those moments textures are amazing. They can truly transform an image. Someone who is phenomenal when it comes to adding textures to her images is Kim Classen. But not only that - she also makes her own textures and shares them generously and gives tips on how to use them. Please make sure to visit her blog if you haven't done that before and don't miss Texture Tuesday. In this post you can read about the texture I used when I edited the pictures above and also download the texture for free! 

On my walk last Sunday I captured the pictures above. It was a rather gray and dreary day. The texture gives it a much more dramatic look, don't you think (the last picture is completely unedited)? I added the texture in two different layers and blending modes (first Multiply and then Overlay). If you want a more subtle effect/look you can use a lower opacity and the blending mode Soft light. This is what I did when I edited  the picture with the red leaves.

Do you have questions about textures, image editing, or something completely different!? Feel free to ask them in the comments and I will try to answer them as soon as possible. Have a great week!

15 kommentarer:

kareninkenai 8 november 2011 kl. 22:39  

very lovely processing and image work. thank you for taking the time to give an explanation on your thought process, too. kareninkenai (Alaska)

beautifully, suddenly 9 november 2011 kl. 02:36  

Your processing is always so lovely, so thank you for sharing!

That first image in particular is just gorgeous :)

geetlee 9 november 2011 kl. 07:07  

the first shot is just great!!!

Lotta 9 november 2011 kl. 08:16  

Vad spännande med lite tips! Tack.
Gillar verkligen dina bilder.

Monika 9 november 2011 kl. 09:39  

the autumn-winter nostalgic is slowly sneaking into our insults of the everyday life. Beautiful and!

deborah 9 november 2011 kl. 15:21  

Beautiful . . .

mariaemb. 9 november 2011 kl. 19:01  

Så vackra bilder!! Jag skulle behöva gå en redigeringskurs men innan det borde jag nog ta och skaffa mig PS. Kanske får bli min examenspresent till mig själv. :)

Fin kväll!
Kram Maria

T 9 november 2011 kl. 20:22  

Jeg bruker tetxture nesten hver gang jeg redigere bilder - det var en skikkelig "aha-opplevelse" å oppdage dem!

Håper du har en fin torsdagskveld!

Ninni 9 november 2011 kl. 20:51  

Visst är det roligt att leka med texturer. En ganska intetsägande bild får helt plötsligt mera liv och "lyfter".
Snyggt Krain!
Ha en fortsatt fin vecka!
Kram Ninni

Hena Tayeb 10 november 2011 kl. 21:50  

Lovely images.

♡Johanna♡ 12 november 2011 kl. 12:15  

Så snygg textur, den vill jag oxå ha :)
Älskar dina bilder!

Kram

LissenTo 13 november 2011 kl. 17:06  

Så vackert det blev med texturen, blir det där lilla extra.Men du har blicken för fina bilder och det är det som är grunden.

Den översta bilden ljuvlig!

Georgianna 13 november 2011 kl. 23:22  

Hi Karin!

Wow, what you did here is brilliant – totally made the gray image look fabulous! Thanks for stopping by – love that we are in the same issue of Somerset Life. :) What fun!!

Have a great week. xoxo

LissenTo 14 november 2011 kl. 22:29  

Upptäckte Kim Klassen för ett år sedan, väldigt generöst av henne att dela med sig. Roligt att testa med texturen.

Tack det samma Karin, glad att jag hittat din blogg också :-):-)

FO - 2 23 november 2011 kl. 22:02  

Nr. 1 er fantastisk vakkert!
Flott komposisjon.
Du er en mester i å formidle gode stemninger, Karin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP