onsdag 26 oktober 2011

A challenge to myself...

20111025_1

Mörkret. Ständigt närvarande känns det som. Det är mörkt när man går till jobbet och mörkt när man går hem därifrån. Och även om det fortfarande finns ljusglimtar i mörkret (helgen bjöd återigen på sol och då är det bara att tacka och ta emot!) så vet jag att det kommer att bli svårt med motivationen (att fota) under vintern. Med iPhonen ständigt redo har det förvisso blivit betydligt lättare att föreviga några av vardagens händelser men det blir till helgerna som min käre Nikon får komma ut och lufta sig lite. För att öka inspirationen och kanske även tvinga mig själv att tänka kreativt har jag därför satt ihop en liten utmaning till mig. Under vinterhalvåret (och kanske därefter om det fortfarande känns roligt) kommer jag att samla ihop det som är fint, eller för all del fult, från trädgård och natur i ett arrangemang likt det ovan och fotografera det. En månadsbild. Typ, fast ändå lite annorlunda. Kanske vill du hänga med på min utmaning du också? En gång i månaden tror jag blir lagom för mig men vill du lägga upp en bild oftare går det givetvis bra. Och vad du vill föreviga med din kamera väljer du så klart själv.

The darkness. It feels like it's always dark now. It's dark when I go to work and it's dark when I go home again. And although there are some brightness in the dark (the sun was shining again last weekend!) I know it will be difficult with the motivation (to shoot) during the winter. My iPhone has certainly made it much easier to capture some of the everyday moments, but it's during the weekends that my dear Nikon will come out and see the light. In order to increase the inspiration and maybe even force myself to think creatively, I have  put together a small challenge for me. During the winter months (and perhaps even later on if it still feels inspiring), I will gather goodies from the garden and nature and photograph it. A monthly picture maybe, but a bit different. Perhaps you want join in and challenge your creativity? Once a month I think is right for me but if you prefer posting your pictures more frequently feel free to do so. And of course it's up to you what you'll capture with your camera. 

13 kommentarer:

Yvonne - Frl. Klein 26 oktober 2011 kl. 08:05  

Liebe Karin,
wunderschöne Blumen. Bei uns ist es auch schon dunkler draussen und am Samstag stellen wir unsere Uhr auf Winterzeit um, dann wird es noch früher dunkel.
Eine schöne Woche,
liebe Grüße,
Yvonne

LissenTo 26 oktober 2011 kl. 09:20  

Åh så vackert stilleben med naturens blommor, på den gamla brädan.

En fin vintage känsla.

Jag vill gärna försöka Karin, bara jag får en bra ide.

Kram Lissen

Ps Har länkat dej, om det är okey Ds

Camilla - Bitz n picez 26 oktober 2011 kl. 12:25  

Jag är lite sugen. Absolut.

Tänker du dig att det är samma grund upplägg på bilden för oss alla (som du har gjort här) eller kan det även vara annat typ av arrangemang - men genomgående på alla bilderna?

Klurar nu på en idé men... den kan bli lite svår då det bara är snö ute.... eller så får jag bara tänka lite vidare?

Lottas Fotografi 26 oktober 2011 kl. 15:17  

Det var en kul ide....
Kram Lotta

Marina 26 oktober 2011 kl. 18:29  

Så enkla saker kan bli så fint på en bild.

Idag har det varit mörkt hela dagen tycker jag.

Jag tar tacksamt emot tips från dig angående kamerasorter/märken, när du har tid.

Kram!

Mariette 26 oktober 2011 kl. 20:28  

Åh så vackert...

Det är en sann konst att fånga det enkla,- så det inte bara bli enkelt!

Kram Mariette

Lotta 8`) 26 oktober 2011 kl. 20:28  

Hej där :) Vilken kul ide! Jag hänger på! som en moodboard från naturen? En månadsbild..... kul tema då årstiden förändrar bilden. Jag skall samla i helgen och det får bli oktober månads bild :) Får ha lite extra koll på din blogg så jag hänger med - i slutet av varje månad eller vad har du tänkt dig?
Ha det så gott, kramen ♥

Anonym 26 oktober 2011 kl. 21:23  

Kul med en annorlunda sorts månadsbild! Jag har ju redan en månadsbild, kan jag hänga på med den? Annars nöjer jag mig med att njuta av dina vackra bilder!

Kram!

Anjas Hill 27 oktober 2011 kl. 07:49  

När börjar vi:)))?! Jag vill gärna försöka hänga me'!Vilken rolig idé!
Fin bild du har fått ihop!/Anja

Karins fotoblogg 27 oktober 2011 kl. 09:09  

Oh så fint och vilken bra idé! Jag ska med spänning följa dig! Kanske ditt projekt blir nästa års kalender?!!

kram!

Glädjekällans Trädgårdsblogg 27 oktober 2011 kl. 09:53  

Kul idé Karin - kommer att följa projektet :-)

Ha det gott
Birgitta

Moa 27 oktober 2011 kl. 14:10  

Yes.. jag med.. bra idé säger jag oxå, vackert med stilleben så där. Ha en fortsatt bra vecka.. herregud det är redan torsdag igen hur fort får det gå egentligen?
Kram i alla fall..Monica

Camilla Alvén 28 oktober 2011 kl. 07:10  

Låter kul!
Hur tänker du, ska alla lägga upp sina bilder samma dag (lite som när vi körde månadsbilden med landskapsbild)?

Ha en skön helg
Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP