söndag 6 februari 2011

Lite om actions

 DSC_0106 copy feeling blue square

Tack för all respons på förgående inlägg – kul att ni gillar att läsa (mer) om bildredigering. Jag drar igång direkt med actions eller funktionsmakron (?) som jag tror det brukar kallas på svenska. Kort sagt är en action en inspelning av olika redigeringssteg i Photoshop. Inspelningen kan sedan användas på nytt för att uppnå samma effekt på flera bilder och/eller effektivisera bildredigeringen. Jag har gjort actions av olika slag och en av de jag använder mest är min variant av ”beskära och skärpa för webb”. Sådant tråkigt redigeringsjobb är perfekt att klara av bara med ett knapptryck! Det finns också många actions som är av mer konstnärligt slag. För egen del tycker jag att det är kul att experimentera när det gäller natur- och makrobilder. Däremot känns det oftast inte rätt med actions när jag redigerar porträtt. Men det finns många andra som gör detta bra och då kan effekterna bli otroligt spännande och fina!

 actions1

Ovan har jag redigerat samma bild på tre olika sätt. Vilken gillar ni bäst? Jag måste säga att jag lutar lite åt originalet i detta fall eller den som redigerats med min "Feeling blue"-action. :-)  För tillfället håller jag på att testa mina actions men framöver kommer jag att dela med mig av dem på något vis.

Blev du sugen på att testa actions själv? Kika gärna in på följande sidor:
Marias fina blogg och actions hittar du här.
Jag har skrivt förr om Isabelle Lafrance. Hon delar med sig av massor av tips&tricks samt actions och texturer på sin blogg.
Florabella collection har nyligen släppt nya actions. Jag har inte testat dem eller några av de andra men de är många fotografers absoluta favoriter.
Pioneer woman finns också fina (gratis) actions.

***

Thanks for all feedback on my previous post - I was happy to hear that you would enjoy reading (more) about image editing. I'm getting down to business immediately with actions. In short, an action is a recording of various editing steps in Photoshop. The recording can then be reused to achieve the same effect on multiple images and /or to improve your efficiency when editing images. I have done actions of various kinds and one that I use often  is my version of 'cropping and sharpen for web ". Such boring editing job is perfect to do with just a touch of a button! Personally, I think it's fun to experiment when it comes to nature and macro images. However, I seldom use actions when I edit portraits. But there are many others who do this well and the effects are often incredibly exciting and beautiful! Above, I have edited the same image in three different ways. Which one do you like best? I must say that I might prefer the original/sooc version of this image or the one edited with my "Feeling blue"-action. :-) At the moment I am just testing my actions but in the future I will share with them you .

Would you like to try actions for yourself? Please make sure to visit the following pages:
Maria's wonderful blog and actions can be found here.
I have written about Isabelle Lafrance before. She shares lots of tips & tricks as well as actions and textures on her blog.
Florabella Collection has recently released new actions. I have not tested them or any of the others but they favourites of many great photographers.
On The PioneerWoman site you can also find nice (free) actions.

16 kommentarer:

Ninni 6 februari 2011 kl. 15:08  

Svårt att säga vilken som jag gillar bäst...Lite beror det på ljus och dagsform :) Kanske Vintage rose idag.
Tack för tipsen! Ska genast kolla. Actions är inget jag använder mig av. Tycker om varje moment i bildredigeringen och har aldrig några stora mängder bilder som ska redigeras. Men det finns säkert tillfällen när man kan komma att behöva dem.
Må så gott!
Kram Ninni

La Burbuja Rosa 6 februari 2011 kl. 15:56  

Such a perfect macro!Congrats!

Gray Skies 6 februari 2011 kl. 18:16  

I love Photoshop! I recently learned how to save actions in that program, which makes it so much easier to do things like add a vintage look to a picture, just to see if I like it.

Magnolia Handspun 6 februari 2011 kl. 20:29  

Mucho Gracias Karin.
Det ar altid kul och lara nogot nytt...visste inte att Maria hadde en blog.
Du vet hur mycket jag gillar dina vackra bider!

puurstijl 6 februari 2011 kl. 22:15  

Så vackert :)

Georgianna 8 februari 2011 kl. 08:36  

Hi Karin, Isn't it amazing that the different actions create a slightly different mood? I also love the original but the vintage rose speaks to me. Which ever action or not, it's a lovely photo!

Karins fotoblogg 8 februari 2011 kl. 08:59  

Oh, det är jättkul att få ta del av dina fotoshopstrix! Nu var det längesen jag höll på med actions, har ju suttit med elements ett tag och där fick jag inte till det. Men nu kör jag med stora ps igen så det är väl dags :) Mina actions som jag gjorde själv är nog borta(ny dator)och jag har inte hämtat hem några gratis än. Men jag har mina favoriter som jag ska leta upp och tackar för tipsen på nya :) Jag gillar alla dina actions här, fast kanske med soft vintage. Bilden i sig är helt underbar, vilka ranuklar! Är det lite röda strimmor jag ser?

Ha det gott, kram!

Anonym 8 februari 2011 kl. 14:30  

Åh ranunklar, de är vackra oavsett! Om jag måste väja blir det nog nån av vintagevarianterna, men alla är fina! Finns det nån gratisversion av Photoshop? Kollade in Marias blogg, jättefina bilder och actions!

Tack för din fina kommentar om min text, vad kul att du gillar den! Nu sliter jag med nästa, den är svårare...

Ser fram emot kommande bilder, du har väl sett att jag använt en på FB? :)

Pysslet var kul även om vi bara blev 3 st, jag fortsatte med vårt bröllopsalbum, ett evighetsprojekt... ;)

Kram!

Yvonne - Frl. Klein 8 februari 2011 kl. 16:29  

Liebe Karin,
die Fotos sehen toll aus! Mir gefallen alle, auch das original!
Ich arbeite auch so gerne mit Photoshop!
Viele liebe Grüße ,Yvonne

Anjas Hill 8 februari 2011 kl. 21:22  

Originalet är bäst. Dock är skillnaderna marginella och synbara egentligen bara för dem med mycket skärpt syn.
Själv är jag måttligt intresserad av redigering. Det jag använder mest är beskärning - men jag håller inte på med konstfoto heller./Anjaerse

Karin Wijk 9 februari 2011 kl. 08:34  

Kul att ta del av dina actionstips! Jag är urdålig på det där, är ju enkelt egentligen...om man hittar rätt actions. Jag har mest hittat konstiga. Sen är jag ingen hejare på bildbehandling överhuvudtaget, så att göra egna...naej. Men någongång ska jag väl sätta mig in i det. Har ju experthjälp rätt nära ;-) Jag gillar alla dina bilder. Bilden är ju så vacker som den är. Men kul att se skillnaderna. / Kram

Minna Mercke Schmidt 11 februari 2011 kl. 15:52  

originalet är ju superfin, men visst - den där photoshop skulle man vilja kunna. För det du kan, är ju konst, bilderna blir hur läckra som helst. Vet du en butik som säljer tid :) He he, tack Karin för inspirationen, en vacker dag ska kjag med...fram tills dess går jag skola här hos dig! Kram! Minna :)

Louise Alexandersson 12 februari 2011 kl. 08:30  

Underbara blommor.
Gillar längst upp till höger!

Maria 14 februari 2011 kl. 21:50  

Oj, nu känner jag mig verkligen hedrad att få vara med bland så fina och duktig actionskapares namn :) Gillar verkligen dina redigeringar, du får till såna underbara nyanser, ser verkligen fram emot att få testa dina actions. Kram igen!

a-k 10 mars 2011 kl. 22:32  

Karin : Jag har använt mig av essential och dark moody från Nichole Van, BW light toned från Amandas light touch och Jean BW 3. jag har nästan alla actionseten från Florabella förutom de två luxe seten. Dom är verkligen kraftfulla.

Maria 12 mars 2011 kl. 18:32  

Ser verkligen fram emot dina fina actions. Jag föredrar också feeling blue på denna vackra ranunkelbild.

Det kan ju bli så olika beroende på vilka bilder man använder dem på. Det är svårt tycker jag att få till en action som funkar med alla slags foton.

Ha en fin helg :)
Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP