tisdag 24 augusti 2010

Kända och okända småkryp

Sommaren har bjudit på mycket men en sak tycker jag att det har varit ont om - dagfjärilar. Häromdagen läste jag att dagfjärilar behöver värme för att kunna använda sin vingar och flyga. Värme var det ju inte någon bristvara på under början av sommaren så kanske är något annat som hållit dem borta. Någon som vet?

 Small tortoiseshell

Förra helgen (eller förrförra om man ska vara petig...veckorna går ju så fort) besöktes Trädgårdföreningen och där fanns åtminstone lite fler fjärilar än vad jag har sett tidigare. Längst ner ett annat "småkryp" som någon gärna får identifiera.

 Peacook butterfly

There haven't been many butterflies this year. The other day I read that they need warm weather to be able to use their wings (and to fly). We had rather warm weather earlier this summer so that shouldn't be the reason for their absence. Anyone who knows more? Last weekend (or the one before) I visited the Garden Society of Gothenburgand their I saw and captured some the most common butterflies here in Sweden. I was not able to identify the insect below, so if you have any suggestions let me know. ;)



13 kommentarer:

Lilla huset på prärien 24 augusti 2010 kl. 22:35  

Men WOW vilka underbara bilder - sååå vackra! Vad använder du för objektiv när du fotar macro? Jag älskar macrobilder men är inte helt nöjd med mitt egna objektiv. Tittar på alternativ... :)

Kram Jenny

Karins fotoblogg 24 augusti 2010 kl. 22:44  

Vilka läckra färger dessa bilder har! Läcker oskarp bakgrund, precis som vi vill ha det! :)

Tja, en trollslända ser jag ju att det är men vilken sort? Ingen aning...

Ha en skön kväll!
Kram

Solveig 24 augusti 2010 kl. 23:14  

Otroligt vackra bilder!!! Jag blir riktigt sugen på att fota macro när jag ser det här, men jag har inget macroobjektiv, så tills vidare får jag nöja mig med att njuta av dina vackra bilder! Kram :)

Hannele på Hisingen 24 augusti 2010 kl. 23:41  

nån dag ska jag lära namnen

Anna-Malin 25 augusti 2010 kl. 09:17  

vilka underbara bilder.
älskar fjärilsbilder även om jag måste erkänna att jag är lite rädd för dem. (fjärilarna alltså. hur man nu kan vara det?! ;)

vi planterade en fjärilsbuske då vi flyttade in och den drog verkligen till sig fjärilarna.
i sommar ville den inte mer så jag måste köpa mig en ny :)

allt gott!

kram!

Anonym 25 augusti 2010 kl. 10:28  

Härliga bilder! Den med trollsländan vore nog fin som pärlplatta... ;)

Kramar

Magnolia Handspun 25 augusti 2010 kl. 15:49  

Underbart Karin, vilka jatte vackra bilder...
-you are the butterfly whisperer.
Sa utrolig fina toner. Hoppas du forfarande njuter lite av sen sommaren, jag fick ta pa mej ylle strumper igar...ehem.

Moa 25 augusti 2010 kl. 19:58  

Bilderna är jättevackra fast jag har fobi för fjärilar och insekter så jag fokuserade inte för länge på varje bild :)

Hoppas du får en bra vecka!

Kram/Moa

Georgianna 26 augusti 2010 kl. 08:32  

Wow, these are amazing, Karin! I have never successfully captured a dragon fly – this one is fabulous! Have a lovely weekend coming up. xo – g

Anjas Hill 28 augusti 2010 kl. 12:00  

Så vackert Karin!/Anja

Photos by Storm 30 augusti 2010 kl. 15:58  

Håller med dig när det gäller fjärilar även om det är lite fler sista veckorna. En granne som är fjärilsamlare säger att det beror på den hårda vintern. Fjärilarna i våra trakter går inte ner lika djupt i jorden som norröver och därför frös de ihjäl. Vackra bilder!/Lis

Blommiga Karin 30 augusti 2010 kl. 19:35  

Härliga bilder på fjärilarna. Jag har sett massor i år, men de drar sig väl till vissa sorters blommor och lukter. De nya fjärilarna har nog varit lite senare i år. Trollsländan var en söting:)

Laila 31 augusti 2010 kl. 20:43  

Hej! Hittade hit via Anjas blogg. Tror att din trollslända är blodröd ängstrollslända Sympetrum sanguineum. Väldigt fina bilder!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP